Voordat u aan een infrastructuurproject begint, zijn er vier dingen die u moet weten.

Aannemers in de infrastructuursector mogen zich dezer dagen gelukkig prijzen, nu de uitbraak van het coronavirus een ravage aanricht in andere bedrijven. Wegen, bruggen, tunnels en andere projecten van algemeen nut gaan vaak door ondanks economische of sociale turbulentie, en zorgen voor een gestage stroom van werk voor ervaren arbeiders, managers, ingenieurs en ander bouwpersoneel.

“De civiele bouw verandert niet zo veel,” legt Paul Pedini uit, vice-president operations van Skanska USA Civil in New England, gevestigd in Waltham, Massachusetts. “Door de aard van onze activiteiten zijn we gezegend minder gevoelig voor de ups en downs van de economie en dat wat door COVID-19 is voortgebracht.” Het is een van die dingen waar we op dit moment dankbaar voor zijn.”

Hij beweert dat niet alleen de infrastructuurindustrie in New England veerkrachtiger is geworden, maar dat er zelfs een toename van de bedrijvigheid kan zijn indien een federaal stimuleringsplan deze projecten integreert. Hoewel infrastructuurprojecten enigszins immuun zijn voor externe druk, zijn er een aantal belangrijke overwegingen die aannemers moeten maken alvorens ze aan te vatten. Hier volgen vier van de belangrijkste overwegingen:

1. Het verkrijgen van financiering

Ontdek om te beginnen de uiteindelijke financieringsbronnen van een project en bevestig dat deze bronnen zowel hebben toegezegd het project te ondersteunen als de mogelijkheid hebben om te betalen voor het uitgevoerde werk, volgens Nick Grandy, senior analist bij RSM US LLP, een belasting-, audit- en consultancybedrijf. Het goede nieuws is dat fondsen voor infrastructuurprojecten vaak van tevoren opzij worden gezet.

“Hopelijk zijn de financieringsbronnen voor deze enorme infrastructuurprojecten al tot op zekere hoogte gestut,” voegde hij eraan toe, “zodat de aannemer niet voor zoveel geld in de buidel hoeft te tasten als er iets misgaat.”

Eigenaars tegen betaling, zoals havenautoriteiten in de regio New England, bevinden zich in een andere situatie, aldus Pedini. Na de nieuwe uitbraak van het coronavirus hebben verschillende bedrijven vrijwel van de ene op de andere dag hun omzet met 90 procent zien dalen.

Projecten met dergelijke financieringsstrategieën zijn volgens Pedini uitgesteld of zelfs op de lange baan geschoven. “Hoe denkt u dat aan te pakken?” “Dat kun je niet,” verklaarde hij nadrukkelijk.

2. Bijzondere omstandigheden

Het is van cruciaal belang om sectoren als de toeleveringsketens en de arbeidsmarkt op elk moment te analyseren, of er nu sprake is van een pandemie of niet, aldus Grandy. Dit is niet alleen nodig om ervoor te zorgen dat het verwachte tijdschema haalbaar is, maar ook om de kwaliteit van het project te waarborgen.

Volg de verhaallijn. Abonneer u op de gratis dagelijkse e-mail van Construction Dive.

“Het is van cruciaal belang om een andere lokale bron te hebben die u materiaal van ongeveer dezelfde kwaliteit kan leveren”, voegt Grandy eraan toe. “Zorg ervoor dat je voor je materialen een gevarieerde bronbasis hebt.”

Het is ook van cruciaal belang om vertrouwen te hebben in uw vermogen om te putten uit een sterke pool van personeel, wat problematisch kan zijn als aannemers ontslagen en verlof hebben moeten doorvoeren. Zorg ervoor dat het personeel perfect is afgestemd op het werk dat voor de deur staat wanneer u ze weer online brengt, aldus Grandy.

Ook al zitten een paar infrastructuurwerkers een groot deel van de dag “veilig” in zwaar materieel, aldus Pedini, toch zijn er in het COVID-19-tijdperk extra maatregelen waarmee rekening moet worden gehouden als het gaat om de veiligheid van die werknemers, zoals het inplannen van eisen voor sociale afstand en de extra kosten van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Hij verklaarde: “COVID-19 heeft het landschap absoluut veranderd wat betreft de manier waarop dit werk wordt gedaan.”

En soms levert wat een voordeel lijkt te zijn voor de planning, zoals een gebrek aan verkeer op de weg omdat zoveel pendelaars in hun huizen opgesloten zitten, niet de verwachte extra tractie op.

Tijdens de eerste dagen van de lockdowns in New England, aldus Pedini, kon het personeel enige vooruitgang boeken, maar het duurde niet lang voordat het verkeer gestaag toenam, waardoor de werkomstandigheden weer op een bijna normaal niveau kwamen.

In de toekomst kunnen aannemers meer pandemiegerelateerde eisen en verantwoordelijkheden in hun contracten verwachten, zei hij.

3. Sterke samenwerkingsverbanden

Het ontwikkelen van positieve, proactieve banden met partners zoals inspecteurs en het nauwkeurig berekenen van hun kosten zijn beide belangrijke onderdelen om ervoor te zorgen dat aannemers over de grootste beschikbare middelen beschikken.

Inspecteurs maken deel uit van de controlemechanismen die een kwaliteitsproject garanderen, maar veel aannemers maken geen optimaal gebruik van hun mogelijkheden, volgens Nagesh Goel, president en medeoprichter van Atlas Engineering & Inspection Services (AEIS).

Volgens hem beschikken vakkundige inspecteurs vaak over de technologie, de gegevens en het vermogen om problemen te identificeren voordat ze zich voordoen, in plaats van ze achteraf aan te wijzen.

“Het inhuren van personeel dat met antwoorden kan komen en deel kan uitmaken van het proces is hier van cruciaal belang,” voegde Goel eraan toe. “Inspectie wordt vaak beschouwd als een noodzakelijk kwaad. Maar als je een team kunt inschakelen dat ook kan deelnemen aan het besluitvormingsproces, voegt dat veel waarde toe aan het project. Dat is waar de kostenbesparing plaatsvindt.”

Ondanks het feit dat inspecties en kwaliteitscontrole cruciaal zijn voor het succes van een project, worden ze volgens hem vaak over het hoofd gezien in projectbudgetten, waardoor aannemers die diensten later uit eigen zak moeten betalen.

“Bij elk openbaar project”, aldus Goel, “moet het budget voor alle kwaliteitscontrole, kwaliteitsborging en inspectie ter plaatse ergens rond de 3% liggen en nooit minder dan 2%.”

4. Wijzen van oplevering

Aannemers in de regio New England van Skanska nemen volgens Pedini steeds vaker de rol van partner op zich bij infrastructuurprojecten, omdat eigenaars zich meer op hun gemak voelen bij samenwerkingsprocessen zoals design-build en het maximale uit hun krappe budgetten willen halen.

Samenwerkingscontracten zijn in opkomst in de bouwsector, volgens McKinsey & Co, maar toch aarzelen veel eigenaars nog om ze te gebruiken, ondanks hun succes.

Hij beweerde dat in de tijd dat de grote meerderheid van infrastructuurprojecten werd toegekend als onderdeel van low-bid, design-bid-build pakketten, beslissingen werden genomen ongeacht de beste waarde. Meer projecteigenaars zijn nu echter bereid alternatieven zoals geïntegreerde projectoplevering (IPD) of projectalliantie te overwegen.

Volgens McKinsey werken bij dergelijke modellen de belangrijkste opleveringspartners samen tijdens een pre-planningperiode om de reikwijdte, het tijdschema en het budget van het project te bepalen. Deze partners sluiten een enkel contract met een no-fault clausule en beheren het project via een gezamenlijke managementstructuur.

Volgens Pedini staan zelfs eigenaars van ontwerp- en bouwprojecten, naast het gebruikelijke lage bod, open voor verbeteringen die hen tijd en geld kunnen besparen en de exploitatie kunnen vergemakkelijken.

Aannemers, aan de andere kant, moeten technologie, evenals ontwerp inzicht en verfijning, naar de tafel brengen om eigenaren de beste waarde te bieden, zei hij. Die eigenaars staan innovatie toe en maken gebruik van de vaardigheden van aannemers om ervoor te zorgen dat de werken uitvoerbaar zijn en de gewenste resultaten zullen opleveren.

“Er zijn geen grenzen aan wat de bouwsector en aannemers kunnen doen als ze de vrijheid krijgen om te innoveren en verbeteringen aan te brengen”, voegde Pedini eraan toe.