industriële constructie

De bouwsector wordt geteisterd door factoren die onze huidige weg inefficiënt, verspillend en onhoudbaar maken. Er is een algemeen tekort aan geschoold personeel, alsook stagnerende productiecijfers in de sector. Dit is het smeulende fundament waarop deze mondiale onderneming van meer dan 8 biljoen dollar, die relatief onaangetast is gebleven, rust. Er moeten verschillende dingen veranderen, maar er zijn een paar duidelijke winnaars die moeten worden nagestreefd.

Prefabricage en modulaire bouw komen in het spel. Deskundigen voorspellen dat prefabricage en modulaire bouw tegen het einde van het decennium een waarde van 209 miljard dollar zullen bereiken, met een groei van 6,50 procent CAGR tussen 2015 en 2020.

De redenen voor deze steile opgang zijn eenvoudig: deze benaderingen kunnen enkele van de meest gecompliceerde problemen in de moderne bouw aanpakken, zoals verlengde tijdschema’s, schaaluitdagingen en projectinstabiliteit. Deze methoden vereisen ook minder bouwmaterialen dan traditionele methoden en zijn aanpasbaar genoeg om de unieke bouwproblemen van vandaag het hoofd te bieden.

Bovenal biedt geïndustrialiseerd bouwen een oplossing voor de dalende productiviteitscurve en de schaarste aan geschoolde arbeidskrachten (80 procent van de aannemers geeft aan moeite te hebben met het vinden van gekwalificeerde arbeidskrachten).

Prefabricage en modulaire bouw, beide slimme en vooruitstrevende benaderingen, voorzien in de behoeften van residentiële, industriële en commerciële gebouwen over de hele wereld en hebben het potentieel om de bouwsector ten goede te keren.

Durfkapitalisten en professionals uit de lucht- en ruimtevaart, de halfgeleiderindustrie en de automobielindustrie storten zich dan ook massaal op de bouwsector. Helaas is het aantrekken van dit soort aandacht slechts de helft van de strijd.

Pogingen om fabricagemethoden naar de bouwsector over te hevelen, zullen ons alleen maar een beetje dichter bij de prefab-droom brengen. Om prefabricage in de bouw mogelijk te maken, is daarentegen een totale paradigmaverschuiving nodig en een oplossing die uniek is voor de bouw, in plaats van een oplossing die is geleend van de verwerkende industrie.

Hoewel gedigitaliseerde bouw een briljante oplossing is voor veel veel voorkomende problemen, zullen er aanzienlijke veranderingen in de sector nodig zijn om er ruimte voor te maken. Om de nieuwe golf in de bouw te ondersteunen, moet de geïndustrialiseerde bouw een soepele en flexibele aanpak hanteren, aangezien elk bouwproject uniek is.

Hoewel modulaire bouw en prefabricagemethoden bedrijven in staat zullen stellen zich aan te passen aan een breed scala van bouwprojecten, moet de industrie eerst werk maken van benaderingen zoals virtuele prototypes, bouwinformatiemodellering (BIM), gegevensverzameling, datasanering en digitalisering in de hele toeleveringsketen.

Deze processen (met name virtuele prototyping) maken een grondige en goed doordachte bouwaanpak mogelijk die snellere iteratie en aanpassing mogelijk maakt. Wanneer het perspectief van de traditionele bouwvakker begint te verschuiven, profiteert de hele sector daarvan.

Wat is er mis met de huidige fabricagegereedschappen?

De bestaande gereedschappen die in de bouwsector worden gebruikt, zijn niet gemaakt met fabricage in gedachten. Dit resulteert in overhaaste beslissingen en bouwprojecten vol potentieel vermijdbare problemen, wat niet het geval is in andere industrieën.

Tools (zoals de Catia-software van Dassault) zijn ontworpen om ontwerp en fabricage in bijvoorbeeld de auto- en scheepsbouwindustrie te vergemakkelijken. Dit maakt een nauwkeuriger en vollediger modellering mogelijk, evenals een efficiëntere constructieprocedure. Iteratie vindt in real time plaats in andere industrieën. Halfgeleideringenieurs, bijvoorbeeld, itereren op de productievloer en gooien duizenden chips weg tot zij het optimale ontwerp hebben gevonden.

Hoewel dit concept niet geschikt is voor de bouwsector (we kunnen immers niet de eerste duizend muren weggooien), moeten bouwheren en eigenaars-bouwers het virtuele iteratieproces begrijpen om ervoor te zorgen dat de producten meteen bouwklaar zijn. Dit vereist een verschuiving in de richting van digitalisering en een groter enthousiasme voor modulaire en geprefabriceerde bouwbenaderingen.

De toeleveringsketen is een andere wegversperring voor de geautomatiseerde industriële bouw. De toeleveringsketen is momenteel gefragmenteerd, wat leidt tot vermijdbare leemten in de industrie. De hele toeleveringsketen moet transformeren en digitaal worden om intelligente bouwconcepten zoals prefabricage en modulaire bouw te ondersteunen.

WeWork en Katerra zijn twee organisaties die hun bedrijven verticaal proberen te integreren door middel van overnames, maar ze hebben ook veel geld. WeWork ontving een investering van 4,4 miljard van het vision-fonds van Softbank, dat ook een ronde van 865 miljoen in Katerra leidde. WeWork heeft 8,1 miljard dollar opgehaald in 12 rondes, terwijl Katerra 1,1 miljard dollar heeft opgehaald. De toeleveringsketen verticaal integreren is misschien geen optie als je geen 1 miljard dollar op de bank hebt staan.

Veel productiebedrijven gaan partnerschappen aan om het probleem van de toeleveringsketen aan te pakken. Apple, bijvoorbeeld, is geen eigenaar van de glasproducent van de iPhone. Ze hebben echter wel een langetermijnovereenkomst die een voor Apple geoptimaliseerde leveringsmethode garandeert.

In de bouwsector ligt deze methode iets anders. Het merendeel van de aannemers en leveranciers werkt tegenwoordig op projectbasis. Dit is echter een onsamenhangende strategie die creativiteit in de kiem smoort. Het is moeilijk om het supply chain-proces aan te passen voor optimale efficiëntie en optimalisatie wanneer GC’s niet zeker zijn of ze dat volgende project zullen krijgen.

Professionals die vandaag prefabricage overwegen, moeten beseffen dat onze methode de enige is die zal werken in de bouw. De manier waarop we de toeleveringsketen veranderen, digitale transformatie omarmen en ruimte maken voor nieuwe bouwmodellen zal bepalen hoe (en hoe snel) de industrie vooruitgaat in de richting van meer beloningen en efficiëntie.